
A Dunántúli Református Egyházkerület a most működő református egyházkerületek közül haramadikként alakult meg, pontosan 400 évvel ezelőtt. Ennek kapcsán elevenítjük fel történetét.
A Dunántúli Református Egyházkerület története összefonódik a magyarországi protestantizmus kialakulásával, éppen ezért históriájának ismertetését nem 1612-ben, hanem majd száz évvel korábban, az 1520-as években kell kezdeni. A protestantizmus hazánkban három nemzedék alatt bontakozott ki: az első nemzedék befogadta a lutheri, a második a kálvini (svájci) reformációt; a harmadik létrehozta a protestáns püspökségeket, végül mindhárom országrészben kialakultak a protestáns (evangélikus, református) egyházszervezetek. A XVI. század utolsó harmada a magyar protestantizmus aranykorának tekinthető, hiszen ekkoriban az ország lakosságának mintegy hetvenöt-nyolcvan százaléka számított protestánsnak.
A reformáció eszméi terjedésének, terjesztésének legeredményesebb eszköze a prédikáció volt. Az Európa kulturális egységét biztosító latin nyelvet háttérbe szorította az anyanyelv-használat, amely utóbb a modern nemzeti identitás meghatározó tényezőjévé vált. Vándorprédikátorok járták a vidéket és hirdették az új eszméket, melyek a vallási élet evangélium szerinti megújítását szolgálták.
![]()
Az anyanyelvű prédikációk, Biblia-fordítások, hitvita-irodalom, szépirodalom, tudományos munkák széleskörű elterjedését a nyomtatás és az iskolarendszer fejlesztése tette lehetővé. 1590-ben elkészült a Biblia teljes protestáns változata is, a Vizsolyi vagy Károli Biblia (képünkön), minden idők legnépszerűbb magyar könyve, amely számtalan kiadásban vált hozzáférhetővé. Emellett a legnagyobb magyar zsoltáros költő, Szenczi Molnár Albert magyar nyelvre fordított genfi zsoltárai is megjelentek, melyek szintén ma is megbecsült helyet foglalnak el a gyülekezeti életben.
Dunántúl útja
A Sopron környéki protestáns egyház szerveződése már a mohácsi vész előtt megindult, s néhány évtized alatt az egész Dunántúlra kiterjedt. A katolikus egyházszervezet felbomlásával párhuzamosan, belső fejlődés eredményeként a Duna folyása mentén négy egyházkerület: Felsődunamelléki, Alsódunamelléki, Baranyai és Dunántúli (veszprémi) Egyházkerület alakult ki. Ez utóbbi egyházkerület nevezetes reformátorai Sztárai Mihály, Szegedi Kis István, Bálint pap, Dévai Bíró Mátyás, Huszár Gál voltak.
![]()
Szegedi Kis István szobra
Az egységes dunántúli protestáns egyházkerület az 1576-os hegyfalui vagy pecöli zsinat határozatai nyomán formálódott. Első püspöke Szegedi Máté sárvári lelkész volt, aki inkább a lutheránus eszméket képviselte. Az őt követő, kálvini tanokat valló püspök, Böjte (Beythe) István ideje alatt (1585-1612) váltak egyre élesebbé a hitviták, ami az 1591-es csepregi zsinaton egyértelművé lett és szakadáshoz vezetett. Négy évvel később ugyan Meszlényben még tettek egy utolsó kísérletet arra, hogy a különböző irányzat képviselői megegyezzenek, de az erre vonatkozó nyilatkozatot elutasították a zsinati tagok. Böjte István ennek okán le is mondott egyházkerületi vezető tisztjéről, véglegesítve ezzel a megosztottságot. Igaz, a lutheránusok, ahogy a kálvinisták, továbbra is őt tartották püspöküknek, annak ellenére, hogy négy esperesük vezetésével különvált életet éltek.
Böjte István (rajzon) 1612 májusi elhunytával érkezett el az idő arra, hogy a Dunántúlon a lutheri és a kálvini irányzat szervezetileg is különváljon, ki-ki saját püspököt válasszon magának. Kálvinista eleink első saját püspöküket az 1612. június 19-20-án tartott körmendi zsinaton választottak meg, Pathay István rohonci lelkipásztor személyében. A zsinatról szóló jegyzőkönyvben olvasható, hogy az egyházkerület Vas, Sopron, Zala, Veszprém és Somogy vármegyére terjedt ki, valamint Győr vármegye dunántúli részén található református gyülekezetek tartoztak fennhatósága alá.
Szintén az 1612-es esztendő krónikájához tartozik, hogy olyan kálvinista kánonokat alkottak, amelyekben szabályozták az egyházszervezetet, a tisztségviselők hatáskörét és az egyházfegyelmi kérdéseket.
Ellenreformáció
A békés fejlődést az ellenreformáció veszélyeztette, amely a Habsburg-udvar támogatását élvezve minden lehetséges eszközt felhasznált a protestánsok visszaszorítására. Tulajdonképpen a vallásháborúk új korszaka alakult ki. Az 1681-es évi XXVI. törvény (melynek egyes részei több mint száz évig érvényben maradtak) megszabta, hol tarthattak szabadon istentiszteletet a protestánsok. Megyénként mindössze két-két ilyen helyet engedélyeztek.
A Dunántúli Református Egyházkerületnek negyedszázadig nem volt püspöke sem. Hodosi Sámuelt 1710-ben Volkra Ottó János veszprémi katolikus püspök elűzte, így a pozíció 1736-ig betöltetlen maradt. Ekkor a kerület egy királyi rendelet értelmében a somorjai (felsődunamelléki) kerülettel egybeolvadt, amelynek püspöke, Kocsi Major István ezáltal az egyesült, továbbra is „dunántúlinak" nevezett egyházkerület lelki irányítójává is vált.
![]()
A királyi rendeletek által különleges jogosítványokat kapott katolikus püspökök nem csak a református gyülekezetek vallási életét ellenőrizték, hanem a családok vallási életébe is beavatkoztak. A templomokat, iskolákat elvették, s ahol csak lehetett, plébániákat szerveztek. 1752-ben a pápai kollégium is arra kényszerült, hogy Adásztevelre tegye át székhelyét. Számos árva gyülekezet keletkezett, amelyben a tanítók tartották fenn a hitet.
A hol nyílt, hol burkolt erőszakos ellenreformációnak II. József türelmi rendelete (1781) vetett véget. Az árva gyülekezetek visszanyerték szabad vallásgyakorlatukat, új templomokat, paplakokat, iskolákat építettek és a pápai kollégium is újraindulhatott.
Megújhodás
A protestáns egyházak az 1790/91:26. törvénycikk alapján autonómiát élveztek, ami azt jelentette, hogy az egyházkerületek közgyűlése szabályozta a maga szervezeti-működési rendjét, törvényeket alkotott, és egyházi bíróságot gyakorolt. A közös református érdekek összehangolása érdekében a négy magyarországi egyházkerület Pesten közös üléseket tartott, mely alapja lett az egyetemes konventnek.
![]()
A Dunántúli Református Egyházkerület 1837-ben királyi engedéllyel saját nyomdát is alapított. A később pápai Főiskolai Nyomdának nevezett tipográfia az egyházkerületet, egyházmegyéket és a gyülekezeteket látta el hivatalos nyomtatványokkal, az iskolákat tankönyvekkel, emellett az egyházi és világi szerzők munkáit is kiadta. 1890-ben elindulhatott a Dunántúli Protestáns Lap, az egyházkerület hetilapja, amely a második világháború végéig beszámolt gyülekezeteink és egyházunk életéről.
Ezidőtájt, egészen az első világháborúig az egyházkerületnek kilenc egyházmegyéje volt, amelyben 286 anya-, 65 leányegyház és 14 missziói egyház működött, 251.063 lélekszámmal. A háború után az utódállamokhoz került 75 anya-, 21 leányegyház és 3 missziói egyház 73.500 lélekszámmal.
1938-ban, a Felvidék visszatértével újra gyarapodott az egyházkerület, 322 egyházból állt, de 1945-ben területe újra ismét a hét évvel azelőttire zsugorodott vissza.
Az egyházkerület szocializmus alatti határait az 1952. évi egyházigazgatási beosztás alakította ki. Napjainkban az egyházkerület hat egyházmegyéből áll, a püspöki hivatal Veszprémből Pápára tette át székhelyét.
Elnyomástól napjainkig
A szocializmus évtizedei alatt az egyeduralmat gyakorló kommunista párt felfüggesztette az egyházi autonómiát és - bár formálisan vallásszabadságot hirdetett - a református egyház felszámolására törekedett. Az egyházigazgatást a kommunista állam, a bel- és külpolitikai célok szolgálatába állította, a szocializmus alapjainak lerakása, majd teljes felépítése és a nemzetközi „békeharc" eszközévé silányította. A rendszert bíráló, vele nem szimpatizáló lelkészeket megfélemlítette, börtönbe záratta, vagy a politikai rendőrség segítségével erkölcsileg lejáratta, másokat az államvédelmi hatóság együttműködésre kényszerített. Az 1956-os forradalomban résztvevő lelkészeket, egyháztagokat letartóztatták, bebörtönözték, többüket - mint Gulyás Lajos levéli lelkészt - kivégezték. A rendszer egyházi közigazgatási hatalmát sztálini mintára az Állami Egyházügyi Hivatal útján gyakorolta.
![]()
A szocialista társadalmi-gazdasági-politikai rendszer összeomlása, a megszálló szovjet csapatok kivonulása 1991-ben Magyarországon is megteremtette a nemzeti szuverenitást és a várva várt vallásszabadságot. Márkus Mihály püspök (felévtelünkön) irányításával megkezdődhetett az egyházkerület újjászervezése, az állam és egyház közti vitás kérdések rendezése, az államosított egyházi ingatlanok visszajuttatása, a korábban megszüntetett intézmények visszaállítása, a múlttal való szembenézés folyamata, amely még napjainkban sem zárult le teljesen. Fontos lépés volt az iskolahálózat kiépítése. Először 1991-ben újraindult a pápai gimnázium, két évvel később a csurgói gimnázium, közben megszerveződött a kaposvári gimnázium, és már az új évezredben megnyitotta kapuit a tatai gimnázium is. A felújításoknak köszönhetően megnyílhatott a Pápai Református Gyűjtemények Modern Könyvtára, és 1998 szeptemberében újraindulhatott a Pápai Református Teológiai Akadémia is.
![]()
Pápai Református Kollégium, 1930
Pápa, a református oktatás fellegvára
Az egyházkerület legfontosabb intézménye a Pápai Református Kollégium, amely eredetét 1531-től számítja. Elsősorban a latinos műveltségre alapozott tanító- és lelkészképzés volt a cél, de a világi pályára is előkészített. A kollégium gimnáziumában és akadémiai tagozatán folyt a tanítás. Az intézmény első törvényeit 1585-ben alkották meg, ezek a 17. században is meghatározták a kollégiumi élet kereteit.
Az ellenreformáció idejében a kollégium Adásztevelre kerülve csak algimnáziumként működhetett tovább, Pápára II. József türelmi rendeletét követően kerülhetett vissza. A négy egyházkerület közös pesti gyűlése 1804-ben elismerte, hogy a pápai kollégium a debreceni és sárospataki kollégiumokkal ergyenrangú "anyaoskola".
Az iskolák államosításakor a gimnázium is állami tulajdonba került, és majd négy évtizedes hallgatásra kényszerült. 1991. szeptember 1-én nyithatta meg újra kapuit.
Bár az iskola szervezete, az oktatás tartalma az évszázadok során sokat változott, lényege, eszmeisége: a krisztusi erkölcs követése, az emberi személyiség tisztelete mindvégig megmaradt. Célját híven fejezi ki az iskola tanulójától, Jókai Mórtól származó, az épület homlokzatán olvasható jelmondat: "Istennek, hazának, tudománynak".
Dunántúl üzenete
A pápai székhelyű Dunántúli Református Egyházkerület napjainkban hat egyházmegyéből áll. Ezek: a Mezőföldi, Őrségi, Pápai, Somogyi, Tatai és Veszprémi Református Egyházmegye. Jelenleg az egyházkerületben a missziói otthonok, konferenciatelepek mellett számos más intézmény található: 1 tudományos gyűjtemény, 1 felsőoktatási intézmény, 4 gimnázium, 4 művészeti iskola, 6 általános iskola, 3 óvoda és 7 szociális intézmény is.
A 16. századot kivéve, a dunántúli reformátusok mindig is felekezeti kisebbségben éltek, többnyire falvakban. Dunántúlon nem jöttek létre nagy mezővárosi református többségű közösségek, mint például Tiszántúlon. A dunántúli reformátusok helyzetének egyik tipikus és országszerte jól ismert példája Pápa, amelynek lakosait túlnyomó többségben katolikusok alkotják. A város mégis a dunántúli reformátusság szellemi-lelki központjává tudott válni. A „dunántúliság" talán abban ragadható meg leginkább, hogy az itt élő reformátusok talán még erőteljesebben voltak kénytelenek érzékelni a rájuk nehezedő külső körülményeket, s nem egyszer történetük folyamán a túlélésért folyatott küzdelemben találtak rá Isten megtartó hatalmának bizonyságaira. Ennek megtapasztalása fejeződik ki az egyházkerület címerében, amely egy gályát ábrázol az Igével: „Nem erővel, sem hatalommal, hanem az én lelkemmel..." (Zak. 4:6.)
Összefoglalta: Kováts Annamária, Képek: Jókai Mór Városi Könyvtár; Millisits Máté, Kalocsai Richárd
Forrás: Hudi József: A Dunántúl Reformátussága c. kiállítás, Köblös József: Egy évforduló margójára, www.refdunantul.hu, refi-papa.hu
Megjelent a www.reformatus.hu oldalon.